Дүйсенбі, 6 Мамыр 2024
Жаңалықтар 3743 0 пікір 2 Тамыз, 2011 сағат 08:34

Ғаділше ӨТЕБӘЛІ. Исатай батырдың зираты қайда?

Ішкі Ордадағы көтерілістің тарихын алғашқы зерттеушілер (А.Рязанов, М.Вят­кин, А.Шахматов) осы шайқас тура­лы жазғанмен (Ақбұлақ қырғыны), қаза болған сарбаздардың, соның ішінде Исатайдың қай жерге жерленгені тура­лы ешқандай хабар бермейді.

Исатайтануда қазақ тіліндегі ал­ғаш­қы дерек ғалым Халел Досмұха­мед­ұлының естеліктері деуге болады. Ол көлемі шағын бір-екі мақаласында («Қа­зақ батырлары: Исатай, Махамбет», «Тай­манұлы Исатайдың қозға­лы­сы ту­ра­сында қысқаша мағлұмат») үш рет қай­талап жазып кетіпті: «Иса­тайдың сү­йегі Темір уезіндегі Қиыл деген өзеннің бойында «Шолақ­мол­да» деген молада». Мақалада екіұш­ты, құр әшейін сөз жоқ. Яғни, ғалым­ның жазғаны - өзі анық білетін, шын­дыққа келетін мәселе.

Исатайдың соңғы шайқасы туралы негізгі құжат полковник Геккенің «Рапорт полковника Гекке Оренбургскому военному губернатору о сражении с пов­станцами при реке Акбулак и гибели Исатая Тайманова» (13.07.1838) деген есебі. Онда Гекке Орынбордағы ұлыққа соғыстың мән-жайын қысқа­ша анық жеткізіпті. Яғни, ол Ешкі­қыр­ған­нан түн­­делетіп 60 шақы­рым­дай жү­ріп, Ақ­бұлақтың бұлақ-бас­тауына жетіп құ­ла­ға­нын, 12 шілде күні таңертең со­ғыс­тың осы жерде басталғанын тәп­тіш­тей жа­зыпты. «...Отряд перешёл р. Акбулак, пошёл на противников, ко­торые на­чали медленно отступать...» - дейді ол.

Ішкі Ордадағы көтерілістің тарихын алғашқы зерттеушілер (А.Рязанов, М.Вят­кин, А.Шахматов) осы шайқас тура­лы жазғанмен (Ақбұлақ қырғыны), қаза болған сарбаздардың, соның ішінде Исатайдың қай жерге жерленгені тура­лы ешқандай хабар бермейді.

Исатайтануда қазақ тіліндегі ал­ғаш­қы дерек ғалым Халел Досмұха­мед­ұлының естеліктері деуге болады. Ол көлемі шағын бір-екі мақаласында («Қа­зақ батырлары: Исатай, Махамбет», «Тай­манұлы Исатайдың қозға­лы­сы ту­ра­сында қысқаша мағлұмат») үш рет қай­талап жазып кетіпті: «Иса­тайдың сү­йегі Темір уезіндегі Қиыл деген өзеннің бойында «Шолақ­мол­да» деген молада». Мақалада екіұш­ты, құр әшейін сөз жоқ. Яғни, ғалым­ның жазғаны - өзі анық білетін, шын­дыққа келетін мәселе.

Исатайдың соңғы шайқасы туралы негізгі құжат полковник Геккенің «Рапорт полковника Гекке Оренбургскому военному губернатору о сражении с пов­станцами при реке Акбулак и гибели Исатая Тайманова» (13.07.1838) деген есебі. Онда Гекке Орынбордағы ұлыққа соғыстың мән-жайын қысқа­ша анық жеткізіпті. Яғни, ол Ешкі­қыр­ған­нан түн­­делетіп 60 шақы­рым­дай жү­ріп, Ақ­бұлақтың бұлақ-бас­тауына жетіп құ­ла­ға­нын, 12 шілде күні таңертең со­ғыс­тың осы жерде басталғанын тәп­тіш­тей жа­зыпты. «...Отряд перешёл р. Акбулак, пошёл на противников, ко­торые на­чали медленно отступать...» - дейді ол.

Соңына түскен Айшуақов тобын байқап, исатайлықтар оларға қарсы шабуыл салғанда жасырынған казак-орыс әскерінің қоршауында қалады. Жанталаста шегінген сарбаздарын қор­­ғаштап, соңғы шепте атысып келе жатқан Исатайды сұлтан Айшуақов­тың өзі хорунжий Петровқа «мынау Таймановтың өзі» деп көрсетіп, оқ­қа байлап кететінін ойлағанда бұл жер әрі кеткенде, өзен арнасынан 10-15 шақырымдай деп шамалауға бола­ды. Әдейі тапсырыс алған қуғыншы­лар қатарында он алты казак-орыс, үш қа­зақ (Көпен Субулин, Сәтібай Игітов, Жапар Елекбай) бар көрінеді. Астын­дағы аты жараланған Исатайды найзалап аттан құлатқан үшеу жара­лы ба­тыр­ға тиісе алмай, кезекті мыл­ты­ғы бар казак-орысқа берген көрі­не­ді. Қа­лай болғанда да, жендеттер Иса­тайды Ақбұлақтан көп ұзатпай мерт қылған. Батырдың өлімі туралы сол алғашқы құжатта: «За упорное сопротивление казаки его изрубили (яғни, бүкіл денесіне зақым келген). Урядник Бога­тырев собственною его же саблею разрубил ему голову, а один из казаков окончил его страдания выстрелом из ружья в грудь» - дейді.

Н.Шаяхметов 1968 жылдан бастап Исатайдың зиратын іздеуді бастаған екен. Белгілі антрополог үшін қазба жұмыс­тары нәтижесіз бо­лыпты. - Яғни, «осы Иса­тай­дың зира­ты» деп келген жерлер­ден Исатайдың сү­йегі табыл­мапты. (Жанболат Аупбаев, «Антрополог», «Лениншіл жас», 1980 ж. 20 қаңтар).

Енді «Шейітсай» әңгімесі қайдан, қашан шықты? «Қазақ әде­бие­тін­де» (1962 ж. 14 желтоқсан) Хаттар Дүй­сенәлиевтің «Исатайдың мо­ла­сы та­былды» деген мақаласы шық­қан бола­тын. Онда Ақтөбе облысы, Қобда ауда­н­ы, Қиыл өзені бойындағы (Қиыл сов­хозы) Шейітсайда Исатай батыр­дың денесі көмілген жер та­был­ды. Жергілікті бір ақсақал (оған 7-8 жа­сында ауылы­ның бір қариясы ай­тып­ты) аудан журналистеріне Иса­тай­дың моласын көрсе­тіп­ті деп жазыл­ған осы мақалаға орай (18 қараша 1963 ж.) жауап қатқан Қажым аға Жұ­малиев: «Ма­териал асығыстау жазыл­ған... Ав­тор­дың келтіріп отырған деректері тарихи шындықтан алшақ жа­тыр» деген болатын. Сонымен қатар, академик жазу­шы Исатайдың зира­тын іздес­тірудің бағыт-бағдарын да айтып өте­ді: «Исатай Ақбұлақ өзені­нің Қиылға қараған бетінде Ақ­бұ­лақ­тан 15 ша­қы­рым жерде өледі,» - депті ол. Бұл ал­ғашқы құжаттағы: көтеріліс­ші­лерді Ақ­бұлақтан 15 верст шама­сын­дағы жерге дейін қуып, шашырат­тық деген сөзден алшақ кетпей тұр. Бірақ исатайтануда Халел Досмұха­мед­ұлы көр­сет­кен Шо­лақ­молдаға да, күні кешегі өткен Қажым Жұма­лиев­тың «Ақбұ­лақ­тың Қиыл бетіне қарай 15 шақырымы» да ескерусіз қалып, неге екені белгісіз, бүгін «Шейітсай» алға шығып отыр.

«Жас Алаш» газеті өткен жылдың 18 қарашасын «Исатайдың соңғы шай­қасы немесе Қиыл қырғыны» деген ма­териал­ды көп назарына ұсынды. Онда Шейітсай - тәуелсіздік күресінің құр­баны Исатайдың қаны төгілген жер (өл­ген жері) әрі Исатайдың соңғы шай­қасы болған жер деп көрсетілген. Биыл­ғы жылдың алғашқы нөмірінде «Ана тілі» газеті де Исатай батыр туралы кө­лемді мақала жа­рия­лаған екен. Мұнда да мақала автор­лары «Шейітсай» әңгі­ме­сін жалғасты­рып, осын­да «Иса­тай­дың зираты табы­лып», қор­шау көте­ріл­генін жазады.

Сонымен, Бөкей ордасындағы ха­лық көтерілісінің көсемі Исатай батыр Тай­манұлының зираты қайда? Батыр­дың сүйегін Ақбұлақ-Шолақмолда ма­ңы­нан іздестіру мүмкіншілігі қандай? Исатай-Махамбет рухын асқақтатып, қала төрінде зәулім ескерткіш бой­лат­қан атыраулықтар, Исатай батырдың ұрпақтары не айтады?

Елуінші жылдары Атырау облысы, Қызылқоға ауданының тұрғыны, Иса­тай­дың немере ағасы Жабал Бегәліұлы ұрпағы Нәжімеден Исатайдың мола­сын іздестірген көрінеді. Оған батыр баба моласының Қиыл-Ақбұлақ ара­лы­ғында, Шолақмолда-Үйтас деген жер­де деген хабар Қазақ ССР Ғылым ака­демиясынан келген. Бұл дәйек­те­менің түсініксіздеу тұсы - іздеуші Нә­жімеден Жабал ұрпағы республи­ка­лық мұрағат мекемесіне, болмаса Ор­талық комитет­тің тиісті бөліміне емес (Нә­жі­меден - аудандық партия ко­ми­­тетінің қызмет­кері болатын) - Қазақ ССР Ғы­лым ака­демиясына сілтеме жа­сай­ды. Бүгінде сол Нәжімеден-Парух ұр­пақ­та­рында 50-ші жылдардағы Исатай­дың зира­ты­ның орны көрсетілген құ­жаттар бар ма? Соны кім біледі? Ал осы мәліметті «Исатай-Махамбет» зерт­теу еңбегінде келтірген жазушы Әнес Сарай өзі соңғы шай­қасты Ақбұлақ қырғыны деп ата­ғанмен, «көтерілісшілер сол Ше­йіт­сайға жерленген» деген пікірді алға тартады: «Сонда ортақ зират бар. Иса­тай­дың зи­раты бөлек болған» - дегендей ой ай­та­ды. Яғни, сол 1962 жыл­ғы мақа­ладағы «Шейітсай» әңгімесін қайта­лайды. Бұл 1997 жылы шыққан еңбек.

Сонымен барымен базар деп, осы Шейітсайды «малданып» жүре беруге де бо­лар еді. Бірақ, өйтіп батыр аруағы ал­дын­да күнәпар болуға болмайды. Тағы бір газет «батырдың бас сүйе­гін­сіз денесін тауып, Н.Шаяхметов зерттеуге алып кетіпті» деп жазыпты. Бұл да бос сөз сияқ­ты. Неге десеңіз, бас сүйегі болмаса оның кімдікі екенін ажырату да мүмкін емес қой. Алайда, Н.Шаяхметовтің Шейітсайда жүргіз­ген қазба жұмыстары 40 жыл­дан кейін аңыз-әңгімеге айналып, ан­трополог­тың өзі таппаған «мүрделер та­былып», сол жерге ескерткіш-құлпы­тас ор­нады. Алайда, сол уақытта (1991 ж.) қыруар жұ­мыс атқарғандарға алдын ала (қор­шау, ескерткіш, той, баяндамалар) сол жылдары антропологтың өзімен де, оны­­мен бірге қазба жұмыстарының ба­сы-қасында бол­ған ақтөбелік ғалым-та­рих­шы­лармен де хабарласуға болатын еді ғой...

Өзімізге белгілі, биыл Исатайдың 220 жылдығы. Олай болса, оған да­йын­дықты батырдың топырағы тор­қа­лан­ған жерді іздестіруден бастау қа­жет. Исатай батыр­дың бас сүйегін ешкім ешқайда алып кеткен жоқ. Аруақ­ты батырдың мүрдесі сол 12 шілде күні, қарулас серіктері қаша соғы­сып жүріп, қай төбеде топырақпен бетін жапса, әлі тап сол орнында. Интернет картада (Google Earth) Жарсай мен Ақбұлақ ауылдары­ның арасы 36 км, ал Шолақ­мол­даның шамасы Ақбұлақтың бастау бұла­ғынан 14 км жерде тұр. Жарсайлық Жал­ғас­бай Өтепұлының айтуынша, бұл қо­рымға келіп-кетушілер бар көрінеді. Ақ­төбеде өткен жылы «Исатай қоры» құры­лыпты. Іске сәт! 172 жыл өтсе де зираты табылмай келе жатқан Исатайдың рухын тірілтетін уақыт келгендей.

Ғаділше ӨТЕБӘЛІ.

Батыс Қазақстан облысы.

Суретті салған М.Қалимов.

http://www.egemen.kz/309825.html

0 пікір

Үздік материалдар

Құйылсын көшің

Бас газет оралмандарға неге шүйлікті?

Әлімжан Әшімұлы 1467
Әдебиет

«Солай емес пе?»

Ғаббас Қабышұлы 1327
Қоғам

Дос көп пе, дұшпан көп пе?

Әбдірашит Бәкірұлы 1075
Ел іші...

Ұлттық бірегейлену: Қандастардың рөлі қандай?

Омарәлі Әділбекұлы 1125