Сенбі, 18 Мамыр 2024
Жаңалықтар 4038 0 пікір 12 Қаңтар, 2010 сағат 05:49

ИНТЕРНЕТ-КОНФЕРЕНЦИЯ: ҰЛТ ЖӘНЕ ДЕМОКРАТИЯ

Құрметті достар!

Көптен бері қазақ жұртшылығын алаңдатып, мазалап жүрген мәселенің бірі - "қазақ ұлты" мәселесі. Шынымен де, қазақ ұлты мен мемлекетінің болашағы не болмақ? Қазақ тілі мен мәдениеті өз жерінде неге дұрыс дамымай отыр? Қазақ ұлты неге "оянбай" келеді? Қазақстанда демократия неге орнай алмай отыр? Ұлтшылдық пен демократияның арасы алшақ па? Біртұтас қазақ партиясы неге құрылмай келеді? Қазақ ұлтшылдарының басы неге қосылмайды? Оппозиция мен ұлтшылдардың ара-қатынасы қандай? Осыған ұқсас қазақ қауымын алаңдатып отырған сұрақтардың саны көбеймесе, азаяр емес.

Осындай сұрақтарға бірлесе жауап іздеу үшін "Абай.қз" ақпараттық порталы танымал қоғам қайраткері, саясаткер, "Ұлт тағдыры" қозғалысының жетекшісі, билік ұсынған дүдәмал Доктринаға балама құжатты дайындаушы топтың мүшесі Дос Көшім мырзамен интернет-конференция өткізуді жөн санап отыр. Сұрақтарыңызды осы мақаланың астына пікір ретінде қоюларыңызды сұраймыз. Содан кейін Дос мырзаның жауаптары порталда жариялана бастайды.

Іске сәт!

Өмірдерек

Досмахамбет (Дос) Қалмаханұлы Көшім

1955 жылы 21 қазанда Оңтүстік Қазақстан облысы, Арыс қаласында дүниеге келген. Мамандығы - филолог, 1981 жылы С.М.Киров атындағы Қазақтың Мемлекеттік Университін бітірген.

Құрметті достар!

Көптен бері қазақ жұртшылығын алаңдатып, мазалап жүрген мәселенің бірі - "қазақ ұлты" мәселесі. Шынымен де, қазақ ұлты мен мемлекетінің болашағы не болмақ? Қазақ тілі мен мәдениеті өз жерінде неге дұрыс дамымай отыр? Қазақ ұлты неге "оянбай" келеді? Қазақстанда демократия неге орнай алмай отыр? Ұлтшылдық пен демократияның арасы алшақ па? Біртұтас қазақ партиясы неге құрылмай келеді? Қазақ ұлтшылдарының басы неге қосылмайды? Оппозиция мен ұлтшылдардың ара-қатынасы қандай? Осыған ұқсас қазақ қауымын алаңдатып отырған сұрақтардың саны көбеймесе, азаяр емес.

Осындай сұрақтарға бірлесе жауап іздеу үшін "Абай.қз" ақпараттық порталы танымал қоғам қайраткері, саясаткер, "Ұлт тағдыры" қозғалысының жетекшісі, билік ұсынған дүдәмал Доктринаға балама құжатты дайындаушы топтың мүшесі Дос Көшім мырзамен интернет-конференция өткізуді жөн санап отыр. Сұрақтарыңызды осы мақаланың астына пікір ретінде қоюларыңызды сұраймыз. Содан кейін Дос мырзаның жауаптары порталда жариялана бастайды.

Іске сәт!

Өмірдерек

Досмахамбет (Дос) Қалмаханұлы Көшім

1955 жылы 21 қазанда Оңтүстік Қазақстан облысы, Арыс қаласында дүниеге келген. Мамандығы - филолог, 1981 жылы С.М.Киров атындағы Қазақтың Мемлекеттік Университін бітірген.

Республикада алғаш рет (1988) «Ана тілі» қоғамын құрушының бірі. 1990 жылы Қазақ еліндегі ең алғашқы саяси партия - Қазақ Социал-Демократиялық партиясын ұйымдастырушылардың бірі және сол партияның алғашқыда тең төрағасы, кейін төрағасы қызметін атқарды (1990-1994). 1991 жылы Азаматтық «Азат» қозғалысы төрағасының орынбасары, Кеңес Одағының Демократиялық Конгресінің тең төрағаларының бірі болып сайланады. 1996 жылы «Демократияны қазақ тілінде оқытып үйрету және тарату» Орталығын құрады. 1998 жылы республикалық «Әділ сайлау жолында» қозғалысын ұйымдастырушылардың бірі ретінде жауапқа тартылады. 1999-2005 жылдардың аралығында «Тәуелсіз бақылаушылардың республикалық жүйесі» қоғамдық бірлестігін құрушы және сол ұйымның президенті қызметін атқарады. 2005 жылы ұлтшылдардың республикалық «Ұлт тағдыры» қозғалысын ұйымдастырушылардың бірі және бүгінге дейін сол бірлестіктің төрағасы.

1994 жылы демократияға сіңірген еңбегі үшін АҚШ-тың «Техас штатының Құрметті азаматы» атағы беріледі, 2006 жылы «Қазақстанға еңбегі сіңген қайраткері» атағымен, ал 2008 жылы Тіл комитетінің «Қазақ тілінің жанашыры» төсбелгісімен марапатталған

Кеңес Одағындағы, Алматы қаласындағы жиындар мен шерулерді ұйымдастыруға араласқан. 1992 жылы Алматыдағы ашаршылықты еске түсіру жиынын, 1992 жылы «Азат» қозғалысы ұйымдастырған 6 күндік пикетті ұйымдастырушылардың бірі. 2002 жылы Өзбекстанға қазақ жерін бермеу үшін ұйымдастырылған «Бағыс» митингісіне қатысушы. «Шаңыраққа тірек» қоғамдық комитеттің төрағасы, Шаңырақ оқиғасына қатысушы 25 азаматты қорғаушылардың бірі, т.б. Демократиялық, ұлттық бағытта АҚШ, Германия, Түркия, Филиппин, Польша, Израиль, т.б. елдердегі жиындар мен конференцияларда қазақ елінің саяси-қоғамдық жағдайы туралы баяндамалар жасайды.

Ағарту бағытында республикалық, облыстық БАҚ-тарда тұрақты түрде мақалалар жазады, теледидар мен радиода ұлттық бағыттағы насихат жұмыстарын жүргізеді. Демократияның принциптерін түсіндіру бағытында қазақ тілінде алты кітап, кітапша жазып шығарған. («Демократия негіздеріне кіріспе», «90-жылдардың қара сөздері», «Қазақстандағы демократия мен саясат туралы 100 сұраққа 100 жауап», «Жергілікті өзін-өзі басқару - азаматтық қоғамның алғашқы баспалдағы», «Азматтардың мақсатқа жету жолында қолданатын әдістері мен тәсілдері», «Қазақтарды қалай көтеруге болады?»)

Жұбайы - Әсима Ғалымжанқызы Көшім - географ, Қазақтың ұлттық университетінің доценті. Қыздары - Гауһар Көшім - ағылшын-қазақ тілінің аудармашысы, Айна Досмахамбет Таңбаева - компьютер маманы, Бота Көшім - мектеп оқушысы

Үлгі тұтатын тұлғалары: Абай, Джефферсон және Че Гевара

 

 

Досмахамбет (Дос) Қалмаханұлы Көшім

 

Қазақстан әртүрлі халықаралық ұйымдарға төраға болуға құмар болып бара жатқан сияқты. Биыл ЕҚЫҰ, келер жылы Ислам конференциясы ұйымына төрағалық етпек. Бұл ұйымдарды басқару қазаққа не береді?

Екінші сұрағым. Мемлекетке қарайтын телеарналар мен баспасөз құралдарында дінді насихаттауға астыртын тыйым салынды дейді. Билік Қазақстанда ислам дінінің қанат жаюынан қорқатын секілді? Егер бұл шындыққа жақын әңгіме болса, неліктен қорқады?

-          Қазақ үшін нақты ештеңе бермейді. Бірақ, кез келген мемлекет үшін бұл ұйымдармен жұмыс істеу арқылы халықаралық деңгейдегі іс-шараларға араласады, беделге ие болады.  Мемлекетер де адамдар сияқты, бір бірімен араласып, өздеріне пайдалы мәселелерді біріге шешіп, саяси, әскери, немесе, экономикалық байланыс орнатады. Ал Қазақ елінің ЕҚЫҰ-ға төрағалық етуі - беделден көрі жауаптылықты көбірек жүктейді деп ойлаймын.

-          Енді екінші сұрағыңызға келейік. Дінді насихаттайтын арнайы телеканалдар мен газет-журналдар бар. Ондай басылымдар бізде де жетерлік. «Асыл арна» деп аталатын арнайы діни канал да бар. Сондықтан «мемлекет дінді насихаттауға жасырын тиым салады» деген пікір артықтау шығар. Ал мемлекеттің дінді бақылауы, өзінің бағытында жүргізуге тырысуы - шындық. Елімізде мұсылман дінінің кең қанат жаймауының бір себебі де осында шығар. Олар, меніңше, мұсылман дінінің саясаттың құралына айналып кетуінен қорқады деп ойлаймын.

Досеке! Менің сізге бірнеше сұрағым бар.


1. Біздің билік мемлекет құраушы ұлт - қазақтың мәселесін шешуден неге қашады? Қоғамда биліктің басты мақсаты мемлекетті қазақтығынан айырып, барынша иесіз жердің байлығын тонау деген пікір қалыптасып үлгірді. Осыған қалай қарайсыз?


2. Елімізді сүліктей сорып отырған кеңестік-комсомолдық номенклатурадан қалай қорғануға болады? Биліктің ұлтына көрсеткен қорлығы мен жемқорлығына қалай тосқауыл қоюға болады деп есептейсіз?


3. Президентімізден бастап, әкім қарасына дейін еліміз демократияға дайын емес деп жатады. Сонысы рас па? Сонда біздің халық чех, монғол, түрік, жапон сияқты елдерден кем болғаны ма? Бабаларымыздың дала демократиясы дегені қайда қалды?


4. Жастарды, өскелең ұрпақты тәрбиелеу жұмысы қандай деңгейде деп санайсыз? Мектеп болсын, ата-анасы болсын балаларды дұрыс тәрбиелеп жатыр ма? Жас, жаңа буынның рухын қалай көтеруге болады деп санайсыз?


5. Қазақ баспасөзі ұлттық партияның рөлін атқарып келеді деген пікір бар. Соған көзқарасыңыз қалай? Бүгін ұлттық партияны құратын уақыт келген жоқ па? Оған не кедергі бар?

  • Қазақ - ең иманды, адамгершілігі мол, шыншыл да, қайсар, әділетті сүйгіш халық. Осы қаситеттері бар халықты имансыздары көбірек биліктің басқаруы өте қыйын. Бірақ халық әділеттілікті талап ететіндей деңгейде оянған жоқ. Билік қазақтың әділетті талап етуінен қашады деп ойлаймын.
  • Меніңше, «советтік-комсомолдық бюрократия» қазір халықтан қорғанып отыр. Ал тосқауыл қоюдың жалғыз жолы - қазақтың бірлігі.
  • Қазақта өзіндік тамаша демократия болған. Демократияның барлық құрылымдары қазақ даласында көрініс берген. Әрбір ауылдың естияр ақсақалы - жергілікті өзін-өзі басқарудың басшысы. Дауға түскен әрбір шешен - плюрализмнің, пікірдің әралуандылығының белгісі. «Бас кеспек болса да, тіл кеспек жоқ» деген мақал - сөз бостандығының нақты көрсеткіші. Күлтөбеміз - Парламенттің бір нұсқасы. Айта берсең, таусылмайды. Ал басшылардың «халық демократияға дайын емес» деп айтатынын түсінуге болады. «Ештемеге дайын емес көрсоқыр халыққа қамқоршы басшылар керек...
  • Жаңа буынның рухын сөзбен емес - іспен көтеру керек. Мені таң қалдырып жүрген бір мәселе бар. Желтоқсанның 17 күнінде жастарды алаңнан өте аз көреміз. Біреулер «оларды институттардың әкімшілігі, оқытушылары шығармай қояды, алаңға жібермейді» дейді. Егер Президенттің өзі «желтоқсандықтардың аруағына басымды иемін» десе, декандар мен ректорлар студенттерді ертіп, алаңға келіп, құран оқып, гүл шоқтарын қоймайды. Оқытушылары жібермеген студенттер «бұл боздақтар біздер үшін қаза болған, оларды еске алуға біздер неліктен бармауымыз керек» деп неліктен балконнан секіріп, алаңға келмейді.
  • Соңғы жылдары қазақ баспасөзі ұлттық мәселені бізден де ащы айта бастады. Бұл - қуанарлық жағдай. Олар халықтың намысын оятып, рухын көтеруге еңбек істеп келеді. Бірақ партияны саясаткерлер құрады, ал халық қолдайды. Бізде осының біріншісінің - мүмкінідігі жеткіліксіз, ал екіншісі - әлі де қалың ұйқыда сияқты. Ал ұлттық партияның уақыты келді. Мен Сізбен толық келісемін.

-          Құрметті Дос аға! Біздің билік қалаған проблеманы болашақта (3-5 жылдан кейін...., 2030-жылға дейін) шешеміз деп уәде беріп, оны орындамай әбден жаман әдетке үйреніп алған. Оның бірі-қазіргі ана тіліміздің қиын жағдайы... Бұл туралы не айтар екенсіз?

-          Уәде беріп, оны орындамаған адамдармен жігіттердің не істейтінін білесіз ғой. ...Иә, сонда ғана олар жаман әдеттен арылады.

Дос мырза!

Бүгінгі күні оппозицияның болсын, ұлтшыл ұйымдардың болсын басшыларына жаңа буын керек сияқты. Қанша жыл бойы нәтижеге жете алмай келе жатырсыздар. Бәлкім орынды босатып, жастарға мүмкіндік беру керек шығар? Сіздің артыңызда жастардан кімдер бар? Қозғалыстың жастар қанаты бар ма?

-          «Жастар қанаты» деген сөзді түсінбеймін. Баяғы пионер, комсомол сияқты  әсер қалдырады. 20-25 адамдар «мен - жаспын, маған орынды босатып берсеңіздер екен» деп қарап тұрса, олардан ешқашан, ештеңе шықпайды. Егер атқа мінетін бір жас болса, мен оның қолына су құйып, атын жемдеп жүруге дайынмын. (Бұл сөзді осыдан бірнеше жылдар бұрын да айтқанмын). Жаңа буынның бізден басып озуы керек те,  біздер шаң қауып қалуымыз керек. Әрине, жастардың белсенділігінің төмендігі біздерді де қатты алаңдатады.

Дос аға! Мемлекеттік телеканал басшыларын Мәжілісте талқылап, бекітуге қалай қарайсыз? Әйтпесе жыл сайын ауысып жатқан бір басшылық...Бекітілген басшылар Мәжілісте белгілі бір уақыт сайын істеген жұмыстарына есеп беріп тұрса. Жақын арада таза қазақ тілінде 24 сағат бойы көрсететін 3 арна ашылады дегенге сенесіз бе?

- Біздің қазіргі Мәжіліске ауылдың ферма бастығын тағайындауды да бергім келмейді. Әңгіме олардың ондай жұмысты жасай алмайтындығында емес, айналып келгенде бір адамның аузына қарайтындығында. Бір-екі жылдың ішінде таза қазақ тілінде үш канал тәулік бойы жұмыс істейді дегенге сену қыйын, бірақ 10-15 жылдан кейін 10 каналдың қазақ тілінде ғана жұмыс істейтіндігіне сенемін.

Қазақстаннын егістік алқабына арналган жері - 23 миллион гектар. Сонын 1 миллион гектарын жалга беру маселесіне калай карайсыз?

-          Көзімді шатынатып, аса ызалы түрмен қараймын! Бірақ менің көзқарасымнан қорқатын билікті көрмей тұрмын.

Қазақ ұлты неге оянбай келеді? Қазақстанда демократия неге орнай алмай отыр? Осы мәселеге байланысты Сіздің пікіріңіз білсем деп ем, құрметті ДОС мырза... Қазақ ұлтын "оянды" деп айту үшін қандай жағдайда көруіміз қажет? Жалпы демократия-халықтық басқару дегенді қалай түсіндіре аласыз? Мысалы Қырғызстандағы болған төңкеріс... Осы оқиғаны қырғыздардың "оянғандағы" көрінісі деп айта аламыз ба?

-          Бір сұрақтың ішінде бес сұрақ бар екен. Қысқаша жауап беруге тура келеді. Қазақ ұлты оянып келеді деп ойлаймын. Әрине, біздердің күткеніміздей - саясатты жақсы түсінетін, азаматтық көзқарасы қалыптасқан жандар әлі де азшылық. Біздер жүздеген жылғы отаршылдық пен тоталитарлық жүйенің езгісі салдарынан әлі де құтыла алмай келеміз.  Жасқаншақтық қанымзға сіңіп кеткен. Енді жағымпаздық пен жеке адамға табынушылық ауруына да ұшырып отырмыз. Меніңше, құлдық психологиядан арылу үшін де белгілі бір уақыт керек. Қазақстанда демократияның толық орнамауы, авторитарлық жүйенің белең алып кетуі - жоғарыдағы азаматтық көзқарастың қалыптасып үлгірмеуі деп ойлаймын. Тәуелсіздік орнаған сәттен бастап бұрынғы номеклатура билікті қолына алып қалды. Енді олар әділ жарысқа түсуден бас тартып отыр.  Ал Қырғыздарға келетін болсақ, Ақаевтың орнын Бакиев басты, не өзгерді? Бұл қырғыздардың оянғандығынан көрі билік үшін таластың кез келген тәсілмен жүзеге асытынын ғана көрсетті.

Қазақ ұлты неге "оянбай" келеді? Қазақ баяғыда оянған. Қазақ оянып алып, не істерін білмей отырған жоқ па. Кешегі желтоқсанды (2009ж) көрдік қой, ұйықтап жатқан қазақ жоқ. Қазақ ұлты артынан еретін ұлттық тұлғаға зәру, зиялы қауымға да. Осы "не істеу керек?" деген сұраққа жауабыңыз дайын ба?

-          Толық қолдаймын. Меніңше, қазір қазақ ұлтын бір сөзбен көтеретін ұлттық тұлға, көсемнің қажет. Қазақты біріктіру мәселесі де сол тұлғаның төңірегінде жүзеге асады. Бірақ бұдан ондай тұлға болмаса, барлығы тоқтап қалады екен деген ой тумауы шарт. Саясатта, кейде, ондай тұлғаларды «туғызу» тәсілі де болады.

-          Досеке, Сіз әлгі Жовтис дегенді қорғаушылардың бірі болып жүрдіңіз өткен жазда. Сол жазған Жовтисіңіз қазақтың құқы аяққа тапталып жатқан кезде ләм-мим деп тіл қатқанын естіген емеспіз. Шаңырақ оқиғасы кезінде оны көрмедік. Малыбай оқиғасы кезінде де оны тағы көрмедік. Оны тек өзіне ет жақын жұрттың айқайы естілген кезде аттандап іске кіріскен кезде ғана көзіміз шалатын. Жә, онысын дұрыс делік.Бірақ, сондай пиғылы жат адамның сіз жанашыры болғаннан не ұттыңыз? Жанашыры сізсіз де көп емес пе еді?
Ерасыл
.

-          Өзіңе ұнамайтын жанды әділетсіз сот соттап жатса, «шоқ», «шоқ» деп қол соғу - нағыз жаманның ісі. Осы сұрақты берген замандасым Жовтис суға кетіп бара жатса, теріс қарап, көрмеген болып тұра береді, ал Фокинаның көшеде жүрек талмасы ұстап қалса, шын көңілмен машинаның астына итеріп жібереді деп ойламаймын. Біздер Шаңырақтағы оқиғадан соң 170-дей адам ұсталып, тексеріле бастағанда «Шаңыраққа тірек» деген комитет құрдық. Оның басшысы мен болғанмен негізгі дем берушісі және бастама көтеруші Асылбек Қожахметов болды. Комитет мүшелерінің кейбіреулерін атап өтуге тура келеді: олар - Сергей Дуванов, Евгений Жовтис, Виталий Воронов, Болатхан Тайжан... Сотқа дейін біздер алты ай бірге жұмыс істедік.  Бұл Жовтистің бір ғана жұмысынан мысал. Әрине, ұлттық мәселеде біздердің пікірлеріміз қайшы да болған кездері болды. Бірақ, мен үшін, оның түрмеде отырғанынан көрі дөңгелек үстелдің басында ашық айқасқан дұрыс сияқты. «Досыңа достық қарыз іс, дұшпаныңа әділ бол» дейтін қазақпыз ғой. Мүмкін, бұл кемшілік те болар, бірақ мен 90-жылдары, Кеңес өкіметінің қылышыннан қан тамып тұрғанда саяси партия құрып, тоталитарлық жүйеге ашық қарсы күреске шыққан жолдастарыма құрметпен қараймын.

Сексен сегізінші жылдан саясатқа араласып келеді екенсіз. Шерулер ұйымдастырды дейді сізді. Мен сексен алтыншы жылдан бері "ШЕРУ" көрген жоқпын. Тоқымдай жердегі (Сарыақа к/т артындағы) ақсақ-тоқсақ, үйелмелі-сүйелмелі кемпір шалдан басқа КНБ мен ПОЛИЦЕЙЛЕР адам санын көбейткен митнгілердің жылына бір өтетіні рас. Онда НӘН-нің жандайшап "демократ оппозиционерлері" Бутя, Тұяқтар тыраштанып сөз сөйлейді. Сен көрінбейсің. Оппозицияның қай түріне жатасың? Тасадан тас лақтырар ТЕОРЕТИКСІҢ бе? "Ұлт тағдырын" басқарсаң(өтірік болмаса) қырық елу мүшесін қатыстыруға болмас па? Қорықсаңдар "Ұлт тағдыры", оппозициялық партиялар кімге керек?!

Бағыс Жамбы.

-          Бәке, 91 жылдың өзінде Алматы қаласында 27 жиын болды. Ал «Сарыарқаны», ұмытпасам, жиын өткізетін жер ретінде 1998 жылдары ғана белгіледі. Осы аралықта ешқандай саяси іс-шаралар болмады деп айту артық болар. Әрине, Сіздің шерулерді де, мені де көрмеуіңіз мүмкін. Құдай ақы, оған мен кінәлі емеспін. «Оппозицияның қай түріне жатасың» деген сұрағыңа, шын  мәнінде тосылып отырмын. Мен саясаттанушы не әлеуметті зерттеуші емеспін, сондықтан өзімді қандай класқа, оның ішінде қандай түрге жататынымды білмейді екенмін. «Қорқу» жөнінде айтқаның өте дұрыс. Бәріміз де саясатқа қорыққанымыздан келдік деп ойлаймын. Өз басым, қазақ халқы жеке мемлекет құра алмай қалады ма деп қорықтым, қазір әділетсіз қоғамда осылайша өмір сүре береміз бе деп қорқып жүрмін. Күреске кейде қорқыныш алып келеді

Досмахамбет мырза, «Қазақстандағы демократия мен саясат туралы 100 сұраққа 100 жауап» атты кітабыңызды қайдан табуға болады? Осы кітабыңыздан бірер мысалдар келтіріңізші.
Найман.

-          Біздің кеңсенің телефоны - 392-25-07. Хабарласып, келіп, өзіңе қажетті кітапты алып кетуіңізге болады.

-          Біздің қазіргі ұлт сөзін сөйлеп жүрмін дейтіндер кешегі комсомолдар мен партияның мүшелігіне өту үшін жанталасқан пенделер емес пе еді. Енді қай сөзіңе сенейін "зиялы-ау"? Сондықтан, Ұлт сөзін айтушылар және сол жолда іске барушылар Тәуелсіздіктен кейін қалыптасқан Әлихан, Ахметтердің жолын ұстанған, Алаш идеясын қайта жаңғыртушылар болуы тиіс. Ондай азаматтар арамызда бар.

Дос ағамыз, көңіліңізге келсе де, айтайын, кешегі Жовтисті жан сала қорғаған адам емессіз бе? Не үшін? Неге екенін бір өзіңіз білерсіз? Сол Жовтис орыстілділер мен орыстардың құқын қорғағаннан басқа тындырған ісі жоқ! Кезінде «Шаңырақта» қалың қазақты билік адам санатына есептемей жатқанда Сіздің "Халықаралық" құқық қорғаушыңыз қайда болды екен? Ұлттың мүддесіне, дәстүріне сай келмейтін батыстық құқық, батыстық демократияның барлығы бірдей қазақтың сөзін сөйлейді десеңіз қателесесіз! Сіз сияқты ұлт сөзін айтушылардың біразын қайта оқу керек!

- Жовтисті қорғауға қатысуым туралы осы сұрақ-жауапта да, екі-үш газетте де  айтып өттім. Қайталап жату артық болар.

Қазақстандағы демократияға нақты баға бере аласыз ба?! Алда қолыңызға билік тие қалса, заңда ең алдымен нені өзгертер едіңіз?! Латын әліпбиіне көшу туралы не ойлайсыз?!

- Қазақстандағы демократияның аты бар да заты жоқ. Қолыма билік ешқашан тимейді, себебі мен билікте ешқашан болған да жоқпын, бармайтын да жанмын. Латын әліппиіне көшуді қолдаймын. Бірақ дәл бүгін көшуді үлкен қателік деп санаймын.

Елбасы Нұрсұлтан Назарбаевтың қазақ елі, ұлты үшін жасаған еңбектерін қалай бағалайсыз?

Ерлан АХМЕДИ

-          Оған келешек өзінің бағасын береді деп ойлаймын. Ал бүгін Нұрсұлтан Назарбаевтың ұлттық бағыттағы «еңбектеріне» көзі ашық қазақтардың көпшілігінің  көңілі толмайды деп білемін.

Қазақстанның ЕҚЫҰ-на төраға болуы елдегі демократия мен сөз бостандығына, БАҚ еркіндігіне жол ашады деп ойлайсыз ба? Гүлайна.

-          Ондай бір өлімші үміттің бар екендігін жоққа шығармаймын.

Cіз бастаған топ келесі жылы Қазақ құрылтайын шақырып, партия құруға кіріспекшісіздер. Сіз құратын партияның негізгі бағыттары қандай? Сол партия арқылы алдағы уақытта болатын президенттік сайлауға түспексіз ба?

-          Меніңше, Сіздің ақпаратыңызда қателік бар сияқты. Біздер Қазақ құрылтайын шақырып, ұлттың өзекті мәселелерін талдап, бұдан шығатын жолды біріге анықтау туралы ғана мәселе көтердік. Саяси партия құру туралы ешқандай сөз болған жоқ. Шынын айту керек, ондай ой өз басымда болған да емес.

РСНН-нен неге қуылдыңыз? Әлихан.

-          Мен 1999 жылы тәуелсіз бақылаушылар жүйесін құрып, сайлауды азаматтардың бақылауын жүзеге асыруға ат салыстым. Сайлау туралы заңдағы «бақылаушыларға арналаған» әрбір бапты  қайта қарап,  бақылаушылардың құқығын кеңейтетін 15 бапты енгізгеніме мақтанамын. РСНН -ді Европаның бақылаушылар жүйесіне енгізгеніме де ризамын. Ал 2005 «Ұлт тағдырын» құрып жатқанда, арнайы пресс-конференция жасап, Тәуелсіз бақылаушылар жүйесінің Президенттігі қызметінен өз еркіммен кететінімді мәлімдеп, жаңа Президентті таныстырдым. Оған журналистер куә. Бірақ осы күнге дейін бұл ұйымның құрылтайшысы  болып табыламын. Меніңше, бұл сұрақты қоюшы Әлекең біздің тәуелсіз бақылаушылардағы соңғы жаңалықтан хабардар сияқты. Оны да айта кетейін. Соңғы жалпы жиналыста Жарғылық мәселемен ортақ шешімге келе алмай 2009 жылдың 28 тамызында РСНН өз жұмысын тоқтатты да, бір тобы осындай атпен қоғамдық қор құрды. Екінші топ та қоғамдық бірлестік құру үстінде. Меніңше, ешқандай айқай-шусыз, осылай бөлінген дұрыс та сияқты.

КСРО кезінде, яғни, бiздiң оқушы кезiмiзде орыс тiлi бел алып келе жатты. Мектепте бiр күн орысша сөйлеудi мiндеттеп қойған. Біз неге орыс мектептерінде бір күнді қазақша сөйлеу күні демейсіз? Меруерт Н.

-          Біз алдымызға Қазақ елінің барлық мектептері тек қана қазақ тілінде дәріс өткізетін күнді міндет етіп қоюымыз керек.

Берік Әбдіғали Қазақстандық ұлтты қолдайтынын айтты, сіз ше? Жеңіс.

- Біреумізді ақ, біреумізді қара қылуды қоятын уақыт жеткен сияқты. Берік те, Мұхаң да ұлтшыл азаматтар. Мақсат біреу болғанмен, оған баратын жолдар, сол жолдарда жасайтын айла-тәсілдер әр түрлі. Мен «Қазақстандық ұлтты» қолдамаймын, бірақ Беріктің мақсатын қолдаймын.

-          Досаға! Ұлтшыл қозғалыстардың бас неге бірікпейді осы? Бір ұйым құрылса болды, оның артына он ұйым құрылады? Бұны тек биліктің ойындарымен түсіндіру мүмкін емес қой? Яғни мәселе өзімізге де тірлеліп тұр ғой? Осыған байланысты не дейсіз?

-          Біріншіден, саяси мәдениетіміз жетіспейді. Біріміздің сөзімізді біріміз тыңдамаймыз. Екіншіден, әр адам өзі үшін ұлы. Бұл - пендешілік шығар. Дұрыс айтасың, бұны биліктің ойынымен түсіндіру мүмкін емес. Аса қыйын шаруа болса да, осылардың басын қосуға тырысудан жалықпаймын дегім келеді.

Қазақтың біртуар ұлы Тоқтар,тәрбиелі қызы Гүлжан қосылған социал-демократиялық партияға мүше болып кіресіз бе? Әлде "битке өкпелеп тоныңды отқа жағасыз ба»? Осы жерді талдап берсеңіз, көп қазақтың сауабына қалар едіңіз.

-          Партияға сол топтағы адамның аты, беделі үшін келіп, кірмейді, оның бағдарламасын,  мақсатын қолдап келеді. Гүлжан ертең басқа партияға кірсе, оның артынан еріп, оны сыйлаушылар да сол партияның мүшесі болмайтын шығар. Бұл партияның басшыларымен де менің сәлемім түзу. (Менің ең үлкен кемшілігім - ешқандай да жауымның жоқтығы ма деп ойлаймын...) Айта кету керек, мен 1990-1995 жылдары Қазақ Социал-Демократиялық партияның төрағасы қызметін атқардым. Менің ойымша, бүгінгі күннің негізгі мәселесі - Қазақ мемлекетін құру. Ұлттық құндылықтарды қайта қалпына келтіру. Өз жеріміздің, өз еліміздің иесі болу. Осы мақсатқа жеткеннен соң партияға бөлініп, билік үшін күресіп, саяси реформалар жасауға толық болады. Ал қазіргі дүбәрә күйімізде, қандай мемлекет құрып жатқанымызды да айыра алмай отырған жағдайда саяси топтарға бөліну ерте сияқты. Әр мәселенің өз кезегі болады.


0 пікір

Үздік материалдар

Құйылсын көшің

Бас газет оралмандарға неге шүйлікті?

Әлімжан Әшімұлы 2138
Әдебиет

«Солай емес пе?»

Ғаббас Қабышұлы 2546
Қоғам

Дос көп пе, дұшпан көп пе?

Әбдірашит Бәкірұлы 2312
Ел іші...

Ұлттық бірегейлену: Қандастардың рөлі қандай?

Омарәлі Әділбекұлы 1651